Annika Grälls
Alfred Nobel Science Park
Foto: Mikael Sundberg
Mat är inte bara ett sätt att stilla hungern. Den kan vara ett intresse, den kan skapa ångest – eller bygga ditt varumärke. Mat berör oss alla eftersom vi, oavsett om vi vill eller inte, måste äta. Och äta gör vi. Trenden är dock att vi lägger allt mindre pengar på inköp av mat, medan utgifterna för utemat ökar.
Livsmedelskedjan förändras
Genom foodtech-revolutionen förändras mycket inom livsmedelskedjan, även på restaurangerna. Maten ska vara en upplevelse, men också skräddarsydd för just dig utifrån dina värden och vad du behöver få i dig. I framtiden kanske du kan lämna ett blodprov, eller förboka maten med dina värden och preferenser som grund?
Musiken påverkar hur maten smakar
Musiken som du hör i restaurangen påverkar hur maten smakar. Musik med hög frekvens gör maten lite sötare, medan en låg frekvens lockar fram beskare toner. Synintrycken spelar också stor roll för hur du uppfattar maten. En hälsosam tallrik smakar lite bättre om dina synintryck samtidigt lockas av mat du gillar, kanske en härligt fet och flottig pizza.
Så påverka dofter dig
För att inte tala om doft – genom att låta matsalen dofta citrus så visar studier att fler av kunderna väljer gröna alternativ. Dessutom smakar maten än bättre utifrån det sociala sammanhang som den äts i. Tekniken öppnar nu upp möjligheten att äta med vem du vill och var du vill utan geografiska begränsningar – även om det inte är ”in real life”.
Genom tekniska lösningar kan vi lura/locka våra sinnen till nya upplevelser, vilket gör restaurangvärlden än mer spännande.
Foodtech-revolutionen digitaliserar
Teknik i form av automatisering och digitalisering kan vara svaret på att möta personalbristen i restauranger, något som verkar hämmande på utvecklingen av besöksnäringen. Foodtech-revolutionen och tekniken kan möjliggöra att robotar tar över de monotona arbetsuppgifterna; och att kockarna får ägna sig åt de kreativa momenten. AI kan också bidra till att svinnet nästan helt elimineras. I restaurangköken kan delar av vår mat odlas på plats och skötas av robotar. Kunden kan välja sin grönsak i önskad storlek, vilket bidrar till att rätt mängd skördas.
En global förändring
Vegotrenden kanske inte längre är en trend utan ett förändrat global beteende. Antalet veganer i USA har ökat med 600 procent under de senaste tre åren. Länge trodde vi att insekter skulle vara proteinlösningen. Nu sköljs marknaden över av baljväxter, som skulle kunna vara ett bättre alternativ än insekterna eller åtminstone tveklöst enklare att hantera.
Systemen kommer att hålla koll på vad vi behöver och när
Genom att nyttja smarta system i köket kommer resurser att frigöras för att möta kunden i matsalen och därmed stärka och kundanpassa upplevelsen ytterligare. För systemen kommer att hålla koll på vad vi behöver och när vi behöver det. Våra repetitiva mönster och algoritmstyrda beteenden gör det möjligt att läsa oss och därmed tillfredsställa våra behov. Och vem vet – kanske gör det oss lyckligare också.